Amikor valami Zanzibar dalt hallok a rádióban mindig felmerül bennem a kérdés: Ez meg kinek a zabigyereke? A ceglédi pop-rock akármit nyugodtan hívhatjuk Chevy-Metálnak is (ejtsd: sevi-metál, néhány korábbi komment alapján, a gyengébbek kedvéért muszáj ideírni ezt is). Hogy miért Chevrolet? Nos azért, mert ez a zene kemény akar lenni, de ez nagyjából annyira sikerül neki, mint a Spark-nak felnőni a rajta díszelgő Chevy emblémához. Amúgy meg hiába ugatunk, mert mit várunk egy olyan zenekartól, amelynek a frontleánya egykor rendőr volt. Pont annyira hiteles, mint S. Norbert fitnesz biznisze, az egészséges életmód dumával meg a szívműtétekkel. A szellemi színvonalukról meg csak annyit, hogy valószínűleg a nyúlketrechez járnak ki szedret szedni, és csodálkoznak, hogy miért nem finom! Ja, és még valami, Boldog új évet minden kedves olvasónknak!
Szerintem a szerelem egy olyan kis izé
Amit senki sem látott, de valaki már érzett
Szélesvásznú igazi élvezet vagy lerombol
Mint egy katonai gépezet
A rendőri állományba nem kell ész, csak a nyers erő, ami itt is felüti a fejét. Igaz, amit belénk nevelnek, attól nehéz megszabadulni és ott marad, mint ballaszt. A téma meglehetősen közkedvelt ezen a szinten, vagyis a szerelem, de itt már egy kis extra is jár hozzá, némi bibliai copy-paste formájában. A szerelem leírása amolyan rendőri szakzsargonnal történik, a „szerelem izé”, a nyomozást megkezdtük ismeretlen tettes ellen, szemtanúk felkutatása folyamatban. Nem sokkal később már egy mozis utalás jön, de a karhatalom egyik szimbóluma, a „katonai gépezet” szétzúzza azt a minimális kohéziót is, amit beleképzelhettünk volna az első négy sorba. Egy rímpárt sikerült összesen ideizzadniuk, ami elég gyenge kezdés.
Nekem a rágó, neked a hagyma
Tulajdonképpen meg is vagyok hatva
Emlékeztet valami jelre,
Mikor áttáncoltunk 2000-be
Másoknak ajánlottam a rímszótárt, de azért lássuk be, ehhez is kell némi intelligencia, hogy észrevegyük, ha a rímpárok és az eléjük préselt szavak nem alkotnak egyetlen értelmes kerek egészet, ahogy itt sem. Már eleve ez a rágó-hagyma dolog, aztán a semmiből érkező meghatottság, majd az emlékezés halvány szikrái, végül egy Y2K utalás. Akinek még megvan a történet vezérfonala, az kapaszkodjon bele rendesen, mert rázós lesz a történet! De azok se szomorkodjanak, akik elveszítették, mert nincsenek egyedül. Persze, ráfoghatjuk, hogy alternatív a szöveg, de ez csak sz@r. Amit a Lovasi András meg a Kiss Tibi csinál (többek közt), az igen…
Hook:
Most itt vagyok, körbe nézek
A harmadik x-el a homlokomon
Kicsit félek, mit mondhatok
Ha megkérdezik, mitől tartok
Ez az, amit ritkán látunk. Nem, most nem a szöveg zsenialitására akarnám felhívni a figyelmüket, hanem erre hook-nak nevezett dologra, melynek célja, hogy összekösse a versszakokat a refrénnel, plusz információkat adva. Hasonló szerelmes történet, és szintén rendelkezik ilyennel például Eminem „Superman” című száma, többek közt. Nos, azért a párhuzam, mert szerintem, ez adhatta az ihletet, csak itt kicsit túlmagyarították a dolgot, plusz egy rendőrnő szemüvegén keresztül látjuk a világot, mely így jelentősen leegyszerűsödött, főként ismétlésekre bazíroz, a mondanivaló pedig a „rózsaszín köd”, rendőrlét, Biblia szentháromságra szorítkozik. Mindenből kapunk egy keveset, így semminek sem lesz különösebb értelme, de jó sokszor megismétlik a refrént, a sok buta meg megtanulja. „Harminc év az pont jó! Olyan szexi, mer' tripla-X!” (Akkezdet Phiai: Zenebuddhizmus). Szóval a 30plusszos életérzést máshogy is meg lehet fogalmazni, de ez a „harmadik x-szel a homlokomon” dolog nagyon szánalmas és gagyi. Ez az a rész, ami abszolút nem passzol a történetbe, sokkal inkább az énekesnő segélykiáltásának tűnik. Már nem segít a szemránckrém?
Refrén:
Ádám keresi Évát
Ő meg a falnak dőlve a prédát
Várja, kereshetünk új témát
Attól mindenki hallja, mindenki látja
Állami megrendelésre készült ez a dal? Mert a Bibliát még hírből sem ismeri, az látszik. Eleve, ha ismerné, nem idézne belőle, de ez már más kérdés. Szóval, hogy világos legyen a cselekmény, Ádám guglizza Évát, de nem leli sehol. Eközben Éva a falnak támaszkodva várja áldozatát, mert vagy vámpír, vagy pr*sti, végül beüt egy kis agyérelmeszesedés. Mindkét főszereplő a saját „munkájára” fókuszál, így nem igen mozdul meg a történet, tehát új témát kell keresni, igaz, ez nem változtat a tényen, hogy Ádám a netes p*rnóra veri, míg Éva az utcasarkon strichel. Az a fránya rendőrmúlt, csak nem tud tőle elszakadni.
Ádám öleli Évát
Én meg nem igen értem a tréfát
Persze.. kereshetünk új témát
Ezt meg lépd át...csak lépd át 2x
De láss csodát, Ádám mégiscsak útra kelt, és már az előjátéknál tartanak, a rendőrök meg köztudottan nem a humorukról híresek, mert ahhoz ész is kell. Azonban a következő két sor felveti a kérdést; Ha ennyire érdektelen Ádám és Éva sztorija, hogy félpercenként átlépne rajta, meg új témát akar keresni, akkor miért erről vernyákol? Az idiotizmus mindent visz, mint Jézus a keresztet.
Aztán én is öregebb lettem
Azóta sok mindent letettem
Volt hogy erőltettem, de olyan is volt
Hogy nem volt választásom ebben
Nem kereshetek bűnbakokat
Csak arra kérlek, ezt a szép napomat
Őrizd meg.. amíg megteheted
És ne rontsd el most az életemet 2x
Sirató ének az Magyar Rendőrséghez. Röviden ennyi lenne a dolog. Hát igen, a költő öregszik, mint mindenki más is, szóval ezért kár sírni. Ennek a dalnak nem bűnbakokra van szüksége, hanem egy bakóra! A Terecskei Rita szép napját meg a Halál őrizgesse.
Hook:
Most itt vagyok, körbe nézek
A harmadik x-el a homlokomon
Kicsit félek, mit mondhatok
Ha megkérdezik, mitől tartok
Még mindig?
Refrén:
Ádám keresi Évát
Ő meg a falnak dőlve a prédát
Várja, kereshetünk új témát
Attól mindenki hallja, mindenki látja
Ádám öleli Évát
Én meg nem igen értem a tréfát
Persze.. kereshetünk új témát
Ezt meg lépd át...csak lépd át ²(csak lépd át)
Refrén:
Ádám keresi Évát
Ő meg a falnak dőlve a prédát
Várja, kereshetünk új témát
Attól mindenki hallja, mindenki látja
Ádám öleli Évát
Én meg nem igen értem a tréfát
Persze.. kereshetünk új témát
Ezt meg lépd át...csak lépd át 2x
Refrén:
Ádám keresi Évát
Ő meg a falnak dőlve a prédát
Várja, kereshetünk új témát
Attól mindenki hallja, mindenki látja
Ádám öleli Évát
Én meg nem igen értem a tréfát
Persze.. kereshetünk új témát
Ezt meg lépd át...csak lépd át 2x
Az Ádámot meg az Évát,3x csak lépd át
Az Ádámot meg az Évát, 2x csak lépd át
Ádámot meg az Évát...
Na, és akkor itt jön a refrén, és tényleg addig ismétlik, amíg mindenki kívülről nem fújja. Ez van olyankor, amikor a szerzőnek nincs elég agya, hogy az általa választott témával kitöltse a teljes dalt, és inkább az önismétlést választja. Sietve jegyezném meg, hogy a dal Alien vs. Predator módban sem lenne sokkal élvezhetőbb, de legalább a végén a refrénben cserélgethetné a szereplőket, mert a nem létező kohézió ezt akár még lehetővé is tenné, és beletehette volna a Bonnie és Clyde témát, de még Hacsek és Sajó is beleférne a lapos történetbe. Nem tagadom, az elemzés elkészítése közben engem is elragadott a hév, meg az ihlet, és írtam egy ódát Terecskei Ritához, bár ez annyira trágárra sikerült, hogy publikációra ne számítson senki, de a színvonala erre a dalra hajaz. Ezzel csak azt akartam mondani, hogy ha végigkáromkodja, úgy istenigazából, ahogy kellene, akkor is pocsék lenne ez a dal. A zene csapnivaló, a zenészek úgy is állnak hozzá, vagyis mindenki csapja magának a többi nem számít. A szövegvilág csapkodó, ótvaros, a szellemi színvonala a nullához, de sokkal inkább a negatív számtartományokhoz konvergál. Műveletlen barbárok igyekeznek megmutatni, mi is az a kultúra, pedig ezt a szót még sohasem hallották (ahogyan értelmes zenét sem). Annyi értéket képvisel ez a dal, mint amennyi két pár rendőrcsizma (rendőrrel töltve) IQ hányadosa, vagyis semennyit.
„Az elveszett jelentés”:
Szerintem a zenénk annyira – mondjuk – tré,
Amit emberi ésszel is csak nehezen fogsz fel.
Ráadásul a szöveg is elég ordenáré,
Ami felér egy őrülettel.
Én a járőr, te meg a tétova,
Akkor én most jól meg is lettem b@szva?
Megálltál a karjelzésemre,
Kérdezted: Mennyi a tarifa béjbe?
Hook:
Az egyenruha teszi, vagy
Csak neked nem jutott már elég agy?
A jelvényemre mutatok,
És most mindenkit letartóztatok!
Refrén:
Ádám kiveri a répát,
Mert az Úr elfelejté a párját.
Várja, hogy kapjon már egy prédát,
Akinek jól beverheti majd a száját!
Ádám megkapja Évát,
Cserébe nem ehet már több almát.
Szóval, inkább keres egy vénát!
Látja kárát... a kárát! 2x
Aztán csak álltam ott és néztem,
A szondát gyorsan elővettem,
Mert olyan durva kísérő szaga volt.
Mondták is, üres az italbolt!
Nem keresek álombakókat,
Lemész hídba, de nincs aki felavat,
Kivénhedsz.. jól elfelejtenek,
A hazai pályák nem feléd lejtenek! 2x
Hook:
Az egyenruha teszi, vagy
Csak neked nem jutott már elég agy?
A jelvényemre mutatok,
És most mindenkit letartóztatok!
Refrén:
Ádám neveli Évát,
Nézd meg, úgy üti ott, mint a répát.
Várja, hogy kapjon már egy prédát,
Akinek jól beverheti majd a száját!
Ádám leveri Évát,
Hagyjuk a családon belüli erőszak témát!
Persze, nem mindig értjük a tréfát,
Látja kárát... csak a kárát! 2x
Refrén:
Ádám kérleli Évát,
Hogy ne indítsa még el a válást.
Kér magának egy utolsó esélyt,
Megígéri, nem veri le a veséjét.
Ádám követi Évát,
Hogy megtudja az összes kis titkát.
Vajon ki ette meg az almát?
Talált egy csutkát… egy csutkát! 2x
Refrén:
Ádám temeti Évát,
Már tudja, ki ette meg az almát,
Ez hozta rájuk Isten haragját,
Sziklás a talaj, alig viszi a lapát!
Ádám kelteti Évát,
Maga alatt tartja két tojását.
Mondhatnánk erre most egy tréfát,
Őrizzük szürrealitását! 2x
Az Ádámot meg az Évát,3x csak nevezd át!
Az Ádámot meg az Évát, 2x csak ne kend rám!
Ádámot meg az Évát...